Voor ons Nederlanders stond de GP van Italië op het ‘Temple of Speed’ van Monza voornamelijk in het teken van de de lang verwachte motorupdate voor Max Verstappen. Waar zijn nieuwe teamgenoot Alexander Albon en Toro Rosso coureur Daniil Kvyat deze Spec 4 update al een week eerder in Spa Francorchamps in hun bolides kregen geschroeft, was het nu de beurt aan Verstappen en de oud Red Bull coureur Pierre Gasly, die nu weer terug bij Toro Rosso is.
De vrije trainingen waren weer een prooi voor Ferrari
Net zoals een week eerder in België waren de Ferrari’s iedere vrije training de snelste. Verstappen Had het tijdens de eerste twee vrije trainingen lastig, hij behaalde hierbij de 7e en de vijfde plek. Tijdens de derde vrije training ging het een stuk beter, hier eindigde hij op de tweede plaats op drie honderdsten achter de Ferrari van Sebastian Vettel.
Problemen voor Verstappen tijdens de kwalificatie
Van Verstappen werd toch redelijk wat verwacht tijdens de kwalificatie, ook al was het al bekend dat hij helemaal achteraan zou moeten starten door de grid penalties die hij zou krijgen omdat hij een nieuwe motor in zijn auto kreeg. Dit nam niet weg dat hij graag zou willen zien wat de nieuwe Spec 4 motor in zijn mars had, dit liep echter anders. Tijdens het eerste deel van de kwalificatie had hij ineens geen vermogen meer, “no power, no power” klonk het over de radio. Uiteindelijk was het Charles Leclerc die met zijn Ferrari weer aan het langste eind trok, hij behaalde pole position met maar 4 honderdsten voorsprong op de Mercedes van Lewis Hamilton. Dit behaalde hij uiteindelijk doordat alleen hij en Sainz op tijd over de streep kwamen waardoor alleen hun een tweede getimede ronde konden maken. De top vier zat overigens erg dicht bij elkaar, het verschil tussen Leclerc met de nummer 4 Vettel was maar anderhalf tienden.
Weer een slordige start voor Verstappen
Door de strafplekken voor het wisselen van de motor moest Verstappen dus achteraan starten, terwijl Kimi Räikkönen vanuit de pitstraat moest starten omdat hij tijdens de kwalificatie crashte. Het ging echter net als in Spa bij bocht 1 gelijk verkeerd, bij het aanremmen moest hij ineens uitwijken voor de Racing Point van Sergio Perez, dit lukte echter niet en hij moest gelijk naar binnen door een beschadigde voorvleugel. Hierdoor kwam hij ruim achter de andere auto’s weer de baan op en had hij dus eigenlijk geen kans meer op de beoogde P5 waar ze voor gingen. Verstappen reedt uiteindelijk toch nog naar P8 maar het lukte hem niet om voorbij de door Mercedes aangedreven Racing Point van Sergio Perez te komen. Na jaren was het eindelijk weer eens feest voor de Italiaanse fans in Monza, Leclerc pakte zijn tweede opeenvolgende overwinning en tevens tweede Formule 1 overwinning ooit. Hij werd wel lange tijd onder druk gezet door beide Mercedessen, eerst was het Hamilton die hem ronden lang belaagde maar hij moest door een remfout afhaken. Bottas profiteerde daarvan en belandde hierdoor op P2, hij reedt hierna het gat naar Leclerc dicht maar het lukte hem niet om de Ferrari echt aan te vallen. Zelfs met DRS open lukte het Bottas niet om langszij te komen, dit geeft nog maar weer eens aan wat een ontzettende krachtige motor Ferrari op dit moment heeft. Ferrari lijkt eindelijk alles rondom de 2019 regelgeving op orde te hebben, natuurlijk is dit wel veel te laat om nog aanspraak te maken op een titel maar het belooft wat voor 2019. Benieuwd of Red Bull de zaken weer op orde kan krijgen? Volg dan al het Formule 1 nieuws op gptoday.net.